Bilmodeller – Historia och kuriosa

Bilens utveckling genom tiderna

Bilen är något av det som verkligen utvecklats med åren. De fortsätter också ständigt utvecklas. Då det handlar om bilens historia så kom den första självgående fordonet som kan härledas till det som kallas för bil idag 1769, då fransmannen Joseph Cugnot utvecklade en självgående artillerivagn. Den gjorde hela 4 km/h. Efter detta kom de ångdrivna fordonen mellan 1769 till början av 1900-talet. Redan i mitten av 1800-talet tillverkades bilar med förbränningsmotor. Det skulle dock dröja till 1870 innan den första motorn som var driven av bensin kom. Här var det dock fortfarande mycket stor konkurrens mellan bensindrivna fordon och ångdrivna. Hur som helst tog de bensindrivna sedan över hela marknaden.

Detta skedde då under tidigt 1900-tal, varvid också en fabrik vid namnet Citroën kan med i spelet. Detta företag grundades av André Citroën och det var 1919. Sedan dessa har denna fantastiska bil varit med och haft stora segertåg över hela världen. Här har det under årens som gått sedan grundandet skapats en rad olika modeller. En av de som blev en storsäljare var Citroën 2CV, vilket är min stora favorit bland alla bilar som någonsin funnits. Naturligtvis finns det mera fantastiska bilar, vilket du också kommer att läsa om på denna sida. Idag har vi då kommit till punkten där det konkurreras med miljövänliga bilar. Här är det då största hås efter eldrivna eller de som drivs med biogas.

Min syn på Citroën bilar

Om vi ska ta min syn på bilmärket Citroën, så har du säkert redan förstått att detta märke ligger mig varmt om hjärtat. Lika mycket som kocken älskar det franska köket, så har min förälskelse stått fast förankrad i Citroën hela mitt liv. Det hela började faktiskt med att min far köpte en Citroën 2CV. Detta var 1967. Denna bil var till sitt utseende helt annorlunda alla andra. Kanske var det just detta som gjorde att jag fick upp ögonen för detta bilmärke och dess modeller. Hur som helst har jag nu i vuxen ålder lärt mig mera. Om det nu var av den anledningen som mitt intresse för märket grundades, så var detta en ren lyckträff.

Företaget i sig var också ett av de första som kom ut med riktiga kvalitetsbilar som var bensindrivna. Här var det många som tidigare varit med i spelet sedan gas- och ångdrivna bilar. Detta var dock inga problem för Citroën som snabbt och säkert tog en stor del av den populära marknaden. Som du märker så har jag studerat detta företag och dess produktion ganska omfattande, vilket lett till att mitt förtroende för dessa bilar verkligen blivit fast förankrat.

Den bästa Citroën bilen

Precis som att min far en gång gjorde valet av en Citroën 2CV, så har detta helt enkelt blivit min favoritmodell bland deras bilar. När det begav sig så var det en bra komfortabel och modern bil. Den hade också karaktäristiska drag. Numera är det fortfarande denna bil som gäller för mig. Idag är jag samlare av dessa, av den anledningen att jag vill bevara dem som finns ur ett historiskt perspektiv. Än idag tycker jag faktiskt att denna modell är riktigt vacker. Trots detta så kan det dock medges att det har gått lite funkisstil i den. Hur som helst är det en dyr hobby, men den lägger jag mina pengar på.

Människor samlar på bilar

Att människor samlar på bilar är inget nytt. Detta har gjorts sedan långt tillbaka i tiden. Jag som samlar på Citroën 2CV har det egentligen ganska bra. Det är inte för dyrt då jag kan köpa de som egentligen ser ut som skrot och renovera dem. Andra har det värre då de inte har några kunskaper och måste köpa de i perfekt skick eller betala andra för att renovera dem i originalskick. Hur som helst antar jag att de har råd, då de vanligtvis brukar bo i en herrgård med ett helt rum fullt av svindyra samlarbilar. Vem vet, kanske min samling blir dyr med tiden också. Ännu så länge är det bara en hobby bestående av 5 bilar som ska bevaras som en del av ensvunnen tid.